De laatste Cruise-dag

13 februari 2020

Hallo allemaal vanaf ergens midden op zee. Het is alweer onze laatste dag aan boord van de Mein Schiff 2. Morgen om deze tijd zitten we als het goed is al op het vliegveld te wachten op onze vlucht naar huis (KL2231).

Vandaag is een beetje een weemoedige dag. Je weet dat je vanavond voor 11 uur je koffer voor de deur moet zetten, dus het inpakken van de koffer is een onderdeel van de dag en het weer is vandaag ook niet helemaal je-van-het.. het waait stevig, waardoor er behoorlijke golven zijn. De temperatuur is nog prima, maar de deur naar ons balkon gaat door de wind een stuk moeilijker open. Maar het uitzicht op zee is wel veel mooier dan een vlakke zee. Omdat we midden op zee zitten, verwachten vandaag geen beesten te zien, dus focussen we ons daar ook niet meer op.

De kapitein had gisteren al gezegd dat het een wat meer onstuimige tocht zou worden dan voorheen. Uit voorzorg hebben ze in de haven van Bonaire alvast 200 (!) ton ballastwater aan boord genomen.... Nu is het misschien goed om in dit verband te weten dat het schip 8 x hoger is dan het onder water ligt. We hebben een diepgang van 8 meter en een hoogte boven water van ruim 60 meter... en de wind staat op onze kant (stuurboord). Als ze dus geen maatregelen nemen gaan we misschien wel scheef, en dat slaapt heel lastig. Overigens, dit schip ligt verbazingwekkend stabiel in het water, je merkt wel dat het nu wat meer beweegt, maar verder niet zo spannend. Wij verbazen ons daar wel over als je de golven ziet. Maar de kotszakjes hangen aan de trapleuningen voor de mensen die het nodig mochten hebben. Wij hebben er gelukkig nog geen behoefte aan.

Tja wat doen wij dan zoal vandaag. Nou niet zo heel veel eigenlijk. De koffers zijn inmidddels al wel grotendeels ingepakt en de formulieren voor de douane van de Dominicaanse Republiek zijn al ingevuld. Ook hebben we het evaluatieformulier (4 kantjes....) al ingevuld en de enveloppe voor de bemanning al gevuld. Nu dus lekker tijd voor een verslag.

Wij kregen trouwens van één van onze volgers de vraag of je op dit schip goed Duits moet kunnen spreken. Op dit schip wordt hoofdzakelijk Duits gesproken, zelfs door alle bemanning. De bemanning bestaat echter uit ontelbaar veel nationaliteiten, we proberen tijdens het eten vaak in te schatten waar ze vandaan komen 😉. Veel van het bedienend personeel en de schoonmakers zijn Aziatisch maar ook wel Oost-Europees en in ieder geval één Belg (daar hebben we al mee gesproken). Wel spreken ze allemaal Duits, maar je kunt geen gesprek met ze aan gaan in het Duits, want ze kennen alleen die woordjes de belangrijk zijn voor hun taak... Mensen in de bediening weten bijvoorbeeld precies wat er op het menu staat en hoe het heet, maar als je vraag wat het is... tja dan wordt het al lastiger. Maar wij vinden het erg knap dat iedereen zich verstaanbaar kan maken in het Duits.

Maar moet je hier als gast de taal ook machtig zijn? Je hoeft het denk ik niet te spreken, als je het maar wel begrijpt... Als de kapitein of de Cruise director zijn/haar praatje houdt, is het wel fijn om te weten wat ze zeggen. Overigens, als het écht belangrijk is, met name voor wat betreft de veiligheid, dan gaat het ook in het Engels. Maar voor de rest is alles hier in het Duits.

Raak je makkelijk in gesprek met mensen? Dat ligt aan jezelf en hoe goed je Duits spreekt. Op de tweede dag hier aan boord gingen we naar een restaurant en werden we geplaatst aan een 6-persoons tafel omdat alle 2 persoons tafels al bezet waren. Toen werden we wel even in het diepe gegooid want er kwamen nog 2 Duitse stellen aan de ronde tafel... Maar het werd een heel gezellige avond en we zijn bijna als laatsten uit het restaurant vertrokken. Het is dus wat je er zelf van maakt. Maar wij zijn toch liever op onszelf dus zitten we liever met z’n tweeën aan een tafel. Als je dat aangeeft en er is nog plek dan is dat ook geen probleem. We hebben overigens ook een keer gehad dat ze vier tafeltjes circa 10 cm uit elkaar hadden geschoven, zodat ze 2 persoons tafels hadden... tja dat werkt dan iets minder. Maar als je dan opvallend Nederlands gaat praten en net doet alsof je gek bent, heb je ondanks dat je in het midden zit, toch een privé tafel ☺️. Of ze ons dan verstaan weten we niet.

Kortom, als je begrijpt wat er gezegd of geschreven staat dan kun je je prima redden. En anders ga je elke dag naar het buffet en pak je gewoon wat er lekker uitziet..

Nu ik het over eten heb. Het eten hier aan boord is een beetje saai qua smaak. Of dat een bewuste keus is om het gebruik van zout en suiker te minderen, of dat het typisch Duits is, dat weten we niet, maar vaak ziet het er veel lekkerder uit dan het is... de toetjes zien er bijvoorbeeld altijd erg lekker uit, maar zijn meestal niet zo zoet als we gewend zijn. Maar dit moet je niet zien als klagen, want daar is absoluut geen reden, voor want je kunt zoveel en zo vaak eten als je wilt. Wij zijn de afgelopen weken in diverse restaurants hier aan boord geweest. Zo konden we naar het buffetrestaurant als we ‘haast’ hadden of weinig trek vanwege de vele tussendoortjes, naar de bistro voor een patatje met bratwurst of naar de grillbar voor een doner kebab. Maar ook vaak naar 1 van de 2 restaurants, waar je bediend wordt aan tafel. Er zijn wel meer restaurants aan boord, maar daar betaal je een flinke toeslag (70 euro pp)

Het menu in het (normale) restaurant bestaat uit 5 gangen... Een voorafje, soep, een tussengerecht, het hoofdgerecht en een dessert. Van elk soort heb je 4 keuze mogelijkheden. En dan is het wel makkelijk als je Duits kunt lezen, want het is alleen maar in het Duits. Kortom, je hebt heel veel keus en dat in 2 verschillende restaurants. Ik heb zelf al een aantal keren de steak van 180 gram als hoofdgerecht gehad, maar blijkbaar wijkt de weegschaal hier per dag af, want de steak wordt elke dag groter... Maar je zult mij niet horen klagen. Het eten hier aan boord is dus heel divers, maar (als je geen vis lust) soms wat saai...

Hier aan boord heb je ook heel veel vermaak. ‘s Avonds heb je in diverse bars live muziek of zijn er optredens in 1 van de 2 theaters (kleine en grote). Nu zijn wij zeker geen kenners, maar het niveau van het entertainment vinden wij niet heel erg hoog. Wij hebben wel eens een avond ergens gezeten, waar de zang niet bepaald een streling voor het oor was... De theatervoorstellingen hebben wij niet bezocht omdat dit allemaal in het Duits is of door Duitsers in het Engels gezongen en tja, dat klinkt toch net even anders dan de echte Tina Turner of Queen. Op dit schip heb je ook een dependance van de Lumas Art Gallery. Dit is het enige schip in de wereld waar je op deze manier kunst kunt kopen van echte kunstenaars. Je kunt in deze Lumas Bar gewoon wat drinken tussen de schilderijen of fotokunst en als je iets leuk vind dan kun je het kopen (a 80 tot 4000 euro). Wij vinden veel leuk, maar kopen het toch maar niet...

Oh ja, mochten jullie je afvragen waarom we zo weinig foto’s posten... dat komt omdat de verbinding al een paar dagen heel slecht is en het posten steeds mislukt. We zetten dan wel foto’s op de blog maar die worden dan niet geplaatst omdat de verbinding weg valt. Erg frustrerend.... zodra het lukt posten we wat en anders op het vliegveld morgen als we moeten wachten op onze eerst vlucht.

Of we morgen nog een update plaatsen kunnen we nog niet zeggen. We hebben er wel de tijd voor (zijn rond 13:00 uur op het vliegveld en vertrekken pas rond 21:00 uur) maar of we WiFi hebben? We gaan het zien.

Dit was het weer voor vandaag. Wij wensen jullie vanaf ons balkon op de woelige baren een heel fijne avond toe en hopelijk tot snel.

Groetjes,

H&J

1. Jeanet de Groot:
    13 februari 2020
    Leuk om zo een beetje mee te kunnen genieten van jullie reis!
  2. Imka:
    14 februari 2020
    leuk om te lezen Henk, geniet van de reis en sterkte weer met 'landen' thuis.